Centrum pro výzkum ve veřejném prostoru při GAVU Cheb


Pocta nejmenovaným



Brabenec Jaromír

Časové údaje
1997

Materál
korten, žula

Umístění
Ostrava, sad Dr. Milady Horákové

Souřadnice
18.270909, 49.830552

Popis

V roce 1995 uspořádala Galerie výtvarného umění v Ostravě (dále jen GVUO) Jaromíru Brabencovi výstavu v Domě umění. Autor tehdy na přehlídce představil cyklus geometrických objektů a několik ocelových děl formovaných explozivními zásahy trhavinou (cyklus Causa Finalis).[1] Po ukončení výstavy zůstaly dvě ocelové plastiky na území města Ostravy. Objekt Causa Finalis, dnes umístěný v zahradě GVUO, od autora zakoupila přímo ostravská galerie, Výtvarné centrum Chagall potom prostřednictvím nákupu získalo dílo Moment.[2] Uplatnění pro další ze série semtexem „tvarovaných" objektů autor vymyslel i zrealizoval sám. Při procházkách v sadu Dr. Milady Horákové,[3] jakýmsi „shromaždištěm" děl vytvořených v letech 1967, 1969 a 1993 na ostravských sochařských Sympoziích[4], objevil Jaromír Brabenec, dle vlastních slov „opuštěný" sokl. Prvotní nápad osadit na něj jeden ze svých již „hotových" objektů začal aktivně projednávat s vlastníky pozemku Městskou částí Moravská Ostrava a Přívoz. Vyslovení souhlasu zpočátku bránily výhrady radních k nejednoznačně formulované ideové koncepci díla, největší obavy ale zřejmě vzbuzovalo očekávání reakce širší veřejnosti. Přesvědčení autora o tom, že dílo lze věnovat i obětem druhé světové války, jejichž identita není vždy zcela známa,[5] nakonec přispělo ke schválení umístění objektu s názvem „POCTA NEJMENOVANÝM" do veřejného prostoru sadu Dr. Milady Horákové. Dílo Pocta nejmenovaným představitelé Moravské Ostravy od autora zakoupili v roce 1996[6] a následujícího roku 1997 proběhlo slavnostní odhalení díla.


[1] U příležitosti této výstavy vydán také katalog. Viz Petr Beránek - Věra Jirousová, Jaromír Brabenec. Obálky, blahopřání, Causa finalis (kat. výst.), Galerie výtvarného umění v Ostravě 1995 - Galerie moderního umění v Hradci Králové 1995, s. 2. [2] Na žádný z mých dotazů nikdo z pracovníků Výtvarného centra Chagall v Ostravě neragoval. [3] Na dnešní parcele sadu Dr. Milady Horákové se od roku 1872 do konce 80. let 20. století nacházel židovský hřbitov. Viz Jaroslav Klenovský, Nedochované památky židovské kultury Moravy a Slezska, Brno 2003, nestr. Po roce 1989 byl tehdejší park Klementa Gottwalda přejmenován na sad Dr. Milady Horákové. Viz Ibidem. [4]Pravděpodobně první pokus o založení kontinuální tradice umění ve veřejném prostoru Ostravy vznikl (přesto, že ve městě byla již od 20. let 20. století silně rozšířená tradice sepětí architektury a sochařství) až v závěru 60. let minulého století. V rámci oslav sedmistého výročí založení Ostravy se v roce 1967 konal první ročník Mezinárodního sympozia prostorových forem Ostrava. Ideová koncepce sympozia spočívala v poukazu na doménu Ostravy v hutním a strojírenském průmyslu, proto většinu děl vytvořili jejich autoři za přispění tamních závodů (Vítkovické železárny) právě z oceli. V roce 1994 proběhlo v sadu Dr. Milady Horákové obnovené Mezinárodní sympozium prostorových forem Ostrava 1993/94. Tuto snahu o vzkříšení tradice ostravských sympozií (z let 1967 a 1969), provázelo také svezení a instalace dochovaných děl (mnohé v průběhu let zničeny) do sadu Dr. Milady Horákové. Viz Petr Beránek, Mezinárodní sympozium prostorových forem Ostrava 1993 - 1994, Vlastivědné listy, 1995, roč. 21, č. 2, s. 15 - 18. [5] Jaromír Brabenec v e-mailové korespondenci s autorkou diplomové práce ze dne 21. 12. 2012. [6]Na dotaz, kdy bylo dílo od autora zakoupeno, ochotně odpověděla referentka komunálních služeb z magistrátu Moravské Ostravy Anna Turková. Dle její reakce lze dále usuzovat, že nikdo z tehdejších pracovníků magistrátu zřejmě nezaznamenal (nebo se dokumenty ztratily), proč vůbec radnice objekt Jaromíra Brabence zakoupila: „Bohužel, ale už nezjistím z jakého důvodu a u jaké příležitosti bylo dílo vytvořeno." Viz Anna Turková v e-mailové korespondenci s autorkou diplomové práce ze dne 13. 2. 2013. Poté Anna Turková podle dat faktur sestavila přesnější harmonogram realizačních prací na Poctě nejmenovaným: „Úhrada díla ve dvou splátkách 11 a 12/1996. Doprava díla a jeho uskladnění na Technických službách MOaP - 1/1997. Dodání kamene - žulový sokl - 3/1997. Zemní práce - 4/1997. Povrchová úprava díla dle požadavku autora - 4/1997. Autojeřáb, úprava okolí - 5/1997." Viz Anna Turková, emailová korespondence ze dne 14. 2. 2013.

Literatura

§Šťastná 2008§§

§Šťastná 2009§§

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1183619616-kultura-cz/412234100152011/obsah/205559-rozhovor-s-martinem-mikolaskem/

http://ostravablog.cz/foto/zasla-slava-parku-milady-horakove/

§Soušková 2013a§§

Autor hesla
?


GAVU CHEB / NAPIŠTE NÁM
© GAVUCHEB