Dvorana Glauberových pramenů ve Františkových Lázních
Charakteristika
Již před první světovou válkou bylo zřejmé, že zdroje minerálních vod jsou pro stále rostoucí počet návštěvníků lázní nedostačující. Jen mezi roky 1900 a 1911 stoupl počet hostů ze 7 606 na 16 086. Centrální inspektor léčivých pramenů dr. ing. Josef Knett z Vídně proto v roce 1919 předložil městské radě návrh vrtů, jež by se staly novými zdroji léčivých vod. Městská rada návrh obratem schválila a dr. Knett záhy vytipoval na jižním okraji obce vhodnou lokalitu v ose tehdejší Kostelní ulice (dnes Jiráskova). Vrty byly svěřeny firmě specializující se na vodní díla G. Rumpel A. G. z Teplic-Šanova, která měla ve městě pobočku. Výsledkem bylo objevení tří pramenů nazvaných Kostelní, Glauber III a Glauber IV. Všechny prameny měly vysoký obsah oxidu uhličitého, Glauber IV nalezený v hloubce 92 m svým obsahem Glauberovy soli vysoko převyšoval podobné známé prameny. Okolí pramenů bylo po prvním zachycení vrtů v roce 1923 upraveno a poblíž postaven malý pavilon ve švýcarském stylu. V roce 1927 se město rozhodlo postavit nad prameny uzavřenou halu a vypsalo architektonickou soutěž, v níž se do nejužšího výběru dostal projekt sokolovského architekta Heinricha Scherrera a projekt františkolázeňského stavitele Ernsta Engelhardta. V říjnu 1928 se městské zastupitelstvo přiklonilo k Engelhardtově návrhu, který byl po drobných úpravách také realizován. Šlo o klasicizující halu
prosvětlenou v sloupové části mohutným elipsovitým světlíkem zastřešeným oblou kupolí. Reprezentativní charakter hlavního průčelí zdůraznila alegorie Léčivé síly pramenů v tympanonu. Žulová socha v nadživotní velikosti byla dalším zdejším dílem Johanna Adolfa Mayerla. Podle jeho návrhu byly ve dvoraně vyhotoveny rovněž čtyři bronzové pramenné vázy ve stylu art deco rozmístěné mezi sloupy a dvě pramenné skříně sestávající z kamenného soklu ze švédské žuly a skleněné vitríny, které návštěvníkům zprostředkovaly působivou hru plynu a vody. Pouze pramen Glauber IV, který neměl dostatečnou sílu, aby vystoupal do úrovně podlahy, byl vyveden do zahloubené oktogonální šachty. Její úpravě byla vzhledem k významu tohoto pramene věnována mimořádná pozornost. Stěny byly obloženy leštěnou švédskou žulou, stejně jako vlastní bazén a podlaha vyskládaná do geometrického vzoru. Na hranolové sokly v rozích šachty byly rozmístěny bronzové postavy, dnes bohužel odcizené, v podobě atlantů a karyatid. Jejich autorem byl chebský sochař Karl
Wilfert ml. Kovové uměleckořemeslné prvky v interiéru, jako byly rámy vitrín pramenných skříní, pramenné vázy, vyhřívané stoly na odkládání lázeňských pohárků a pítek, zábradlí, svítidla a také bronzové plastiky v šachtě pramene Glauber IV, dodala přední kovolitecká firma Franta Anýž z Prahy. Slavnostní otevření dvorany Glauberových pramenů se odehrálo 29. května 1930 na svátek Nanebevstoupení Páně. Slavnostní řeč pronesl starosta města dr. Franz Indra, po proslovu se ujal vysvěcení stavby a pramenů místní farář Friedrich Kindermann.