Hanzík Stanislav
24.7.1931 -
Popis
Sochař Stanislav Hanzík získal středoškolské vzdělání získal na reálném Gymnáziu v Rakovníku. V roce 1951 - 1956 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Jana Laudy (1898 - 1959). V roce 1962 absolvoval půlroční stipendijní pobyt na École de Beaux Arts v Paříži.[1] Od roku 1967 působil jako odborný asistent v ateliéru Karla Lidického (1900 - 1976) na Akademii výtvarných umění v Praze, kde byl roku 1970 habilitován docentem. V roce 1976 získal 1. cenu v soutěži na řešení interiéru rotundy na Řípu a 1. cenu v soutěži na Památník staveb mládeže v Litvínově. Skupinově vystavuje od roku 1958, samostatně od roku 1964.[2]
Základní téma sochařské tvorby Stanislava Hanzíka představuje vyrovnání se s obecným archetypem monumentality lidského těla. Na pozadí vlastního modelačního prožitku individuálního anatomického momentu formuluje expresivní sochařské objekty. Vytváří celofigurální kompozice, portrétní studie (např: Josef Sudek, 1972[3]), v nichž zohledňuje i imanentní zákonitosti torzální reality. Vlastní výtvarný výraz hledá v naplnění klasických skulptivních a plastických sochařských zásad a postupů. Tvůrčí uspokojení tak nachází v ovládnutí sochařského materiálu, jemuž záměrně ponechává určitou formální samostatnost chtěným přiznáním neplánovaného optického účinku. Pohybem na pomezí zobrazivé předmětnosti a imaginární odhodlanosti k psychicky sumarizovanému výrazu (např: Chlapec, 1992[4]), umocňuje fyzickou i mentální gradaci silového vývoje děl (např: Velký rapsód, 1966[5]). Okamžitý účinek výtvarného řešení nachází v tvarově expresivním průběhu kompoziční výstavby, v kombinaci s bravurně živelným rukopisem. Citovou empatií k světelně-impresivnímu hnětení povrchu potvrzuje jistotu uchopení definitivnosti „sochařských" tvarů. Bezděčnou kompaktnost precizní kompozice autor obvykle rozruší dynamickými zneklidňujícími povrchovými rýhami (např: Miroslav Zeman, 1972[6]). Organicky-archetypální stylizací přiznává vědomí časové omezenosti existence jeho vlastních soch jako nedílné součásti univerza (např: Proklátý lev, 1966[7]). Bipolárnost forma - obsah spolupůsobící v Hanzíkově sochařském projevu vystihl Petr Wittlich: „[...] většina jeho prací přitom vyznívá v sondování styčných bodů mezi oproštěností moderních tvárných postupů a echem starých témat, čerpaných hlavně z rezervoáru antické mytologie."[8] Stanislav Hanzík jednotným modelačním charakterem přistupuje k sochařským kompozicím komornějších rozměrů, například „malé" bronzy a cíny.[9] S identickou energií uchopuje velikostně mnohem monumentálnější realizace do veřejných prostorů. Během své tvůrčí činnosti tak vytvořil poměrně velký počet skulptur instalovaných v městském venkovním prostředí (např: Lví kašny, 1972, Praha, [10] Proklátý lev, 1966 - 1969, Most,[11] Památník mostecké stávky pro krematorium v Mostě, 1966,[12] Reliéf památníku ostravské operace, 1980[13]).
[1] Jan Škvára, Stanislav Hanzík. Podobizny (kat. výst.), Unie výtvarných umělců ústecké oblasti 1993, nestr. [2] Marie Halířová, Stanislav Hanzík. Výběr z díla (kat. výst.), Výstavní síň výtvarného umění v Mostě 1986, nestr. [3] Josef Sudek, 1972, bronz, v. 50 cm. Viz Čestmír Berka - Stanislav Hanzlík, Stanislav Hanzík. Portréty a volné plastiky. Realizace (kat. výst.), Rabasova galerie v Rakovníku 2005, s. 32. [4] Chlapec, 1992, v. 108 cm. Viz Jan Škvára, Stanislav Hanzík. Modely (kat. výst), Výstavní síň Emila Filly v Ústí nad Labem 1993, nestr. [5] Velký rapsód, 1966, bronz, 140 cm, Ústí nad Labem. Viz Petr Wittlich, Stanislav Hanzík. Výběr z díla (kat. výst.), Výstavní síň výtvarného umění v Mostě 1986, nestr. [6] Miroslav Zeman, 1972, v. 38 cm, bronz. Viz Čestmír Berka - Stanislav Hanzík (pozn. 3), s. 31. [7] Proklatý lev, 1966, bronz, v. 24 cm. Viz ibidem, s. 20. [8] Petr Wittlich, Stanislav Hanzík (pozn. 5). [9] Ibidem, s. 36 - 44. [10] Lví kašny, 1972, diorit, v. 171 cm, Praha - Karolinum. Viz Čestmír Berka - Stanislav Hanzík (pozn. 3), s. 83. [11] Proklatý lev, 1966 - 1969, Most. Viz Petr Wittlich, Stanislav Hanzík (pozn. 5). [12] Památník mostecké stávky, krematorium v Mostě, 1966. Viz ibidem. [13] Reliéf památníku ostravské operace, 1980. Viz ibidem.
Sochu T. G. Masaryka pro Hradec Králové měl původně vytvořit Jan Štursa, který však 2. ...
Radnice bustu odkoupila za 180.000 korun od sochaře Stanislava Hanzíka, kterému arciopat na sklonku života seděl ...
Veřejnou, architektonicko-výtvarnou, anonymní a dvoukolovou soutěž[1] na Pomník Dr. Františka Ulricha na Ulrichově náměstí vypsal ...