Hřbitovní portál
Kocián Quido
Moravec Bohuslav
Časové údaje
1891 - 1907
Materál
Pískovec
Umístění
Hořice, vrh Gothard
Souřadnice
15.645044, 50.364975
Popis
Myšlenka hořického hřbitovního portálu úzce souvisí s
konjunkturou města v souvislosti s rozvojem
sochařsko-kamenické školy
založené v roce 1884. Myšlenka
vzniku monumentálního portálu
byla jistě také ovlivněna dobovým společensko-politickým
klimatem a specifickou
nutností národní sebeidentifikace české společnosti v závěru 19. století. Tato
doba bývá příznačně spojována s dobou vzniku nespočtených pomníků či
památníků. Hřbitovní portál by jistě nevznikl bez Viléma Dokoupila,
zakladatelské osobnosti sochařsko-kamenické školy, který si dobře uvědomil
nutnost monumentálního objektu, jenž by se stal reprezentací školy i města
zároveň. Vilém Dokoupil však nebyl umělcem. Samotný návrh byl zadán učitelům
zdejší školy, kteří participovali beze sporu i na ideovém základě portálu.
Autoři řešící otázku architektury brány byli Bohuslav Moravec a po jeho odchodu
ze školy Antonín Cechner.
Návrh vznikl v roce 1891, architektura portálu a jeho sochařská výzdoba
byly žáky zdejší školy realizovány v letech 1892 - 1906.
V roce
1906 se do Hořic
vrátil sochař Quido Kocián. Bylo mu nabídnuto vedení sochařsko-kamenické školy,
školy, kde se seznámil se základy sochařského umění a kde započal svou
uměleckou dráhu. Kocián
na škole působil až do své smrti v roce 1928. Velkolepý
projekt novorenesanční hřbitovní brány vznikal v době, kdy Quido Kocián
působil na škole jako student. V roce 1906 byl portál prakticky hotov a
v průběhu roku byly
osazeny sochy Mořice Černila. Jistě
nebyla náhoda, že si vyzrálý zkušený sochař po návratu do Hořic jako svou
první práci zvolil sochařskou výzdobu hřbitovní brány. Není však doloženo,
zda byl Kocián školou osloven, aby vytvořil sochy pro portál, nebo zda se sám
autor rozhodl sochy vytvořit.
Nicméně obě varianty mohou být pravděpodobné. Hřbitovní portál, výtvor
generace jeho
učitelů, byl vytvořen jako reprezentativní práce
sochařsko-kamenické školy, ze které Kocián „vzešel" a která se určitou měrou
podílela na formování jeho umělecké názoru. Quido Kocián obohatil hřbitovní
portál, monumentální dílo generace jeho učitelů, moderními sochami, které vypovídají
o proměně sochařského názoru v průběhu několika let. Sochy byly do
komplexu portálu
zakomponovány velmi citlivě a staly se tak posledním článkem harmonického
celku. Smrt a Vzkříšení bychom mohli chápat jako sochařskou poctu Quida Kociána
celému projektu hořické hřbitovní brány a zejména jejím tvůrcům.
Literatura
§Jilemnický - Vik 1961§§
§Jilemnický 1984§§
§Quido Kocián 2004§§