Slévárenství
Soubor
Tři keramické reliéfy na bytovkách z 50. let v Domažlicích
Časové údaje
1951 - 1953
Materál
keramika
Umístění
Domažlice, jeden z domů na sídlišti v ulici 28. října 133–142
Souřadnice
12.918166, 49.440816
Popis
Jedním z typických výzdobných prvků sorely jsou „domovní znamení" v podobě reliéfů nad vchody bytovek na sídlištích, která se z důvodů bytové krize začala po celé republice masově stavět. Tyto reliéfy měly jak estetický, tak i praktický smysl: na jedné straně oživovaly jejich architektonickou uniformitu, na straně druhé měly zjednodušit orientaci, aby i dítě mezi stejnými vchody bezpečně našlo ten svůj. V jejich tematice se objevují motivy ideologické i ryze dekorativní, jako jsou zátiší či alegorie ročních dob. Tento typ výzdoby najdeme i v Domažlicích. Trojice reliéfů na bytovkách, jež jsou součástí sídliště na Horním Předměstí, je specifická tím, že byla vytvořena v rámci sériové produkce. Setkáme
se s nimi i na jiných místech: hned na dvou sídlištích v Klatovech, dále ve Střelských Hošticích, Karlových Varech, Jílovém, Brně-Žabovřeskách, Ústí n./L. nebo Banské Bystrici. Sérii tvoří pět reliéfů a není vyloučeno, že i zde jich původně bylo více. Náměty z oboru slévárenství, stavebnictví, zemědělství a hornictví doplňuje scéna se stavebním dělníkem, tisknoucím ruku důstojníkovi. Reliéfy vytvořili různí autoři. Zřetelně signovány jsou jen dva, na dalším se objevuje ještě jiná, dnes nečitelná signatura. Sochař a medailér Ladislav Pícha (1917-1990) za války vystudoval UMPRUM, kde pak celý profesní život působil v ateliéru užitého sochařství.
Literatura
§Fišer 2015§§, s. 94