Centrum pro výzkum ve veřejném prostoru při GAVU Cheb


Sochařská výzdoba hlavního průčelí děkanského kostela Narození Panny Marie v Klatovech

Vosmík Čeněk

Josef Fanta

Soubor

Děkanský kostel Narození Panny Marie v Klatovech

Časové údaje
1908 - 1909

Materál
pískovec

Umístění
Klatovy, Krameriova ul.

Souřadnice
13.295172, 49.395839

Popis

Prvním velkým klatovským stavebním podnikem, při němž našla uplatnění umělecká výzdoba, byla rekonstrukce děkanského kostela Narození Panny Marie, která probíhala v letech 1889 až 1908. Umělecká výzdoba spadá do poslední fáze a přesahuje až za znovuvysvěcení kostela v roce 1908.

V roce 1895 byl založen Spolek pro vnitřní výzdobu děkanského chrámu, jehož tajemníkem a hnacím motorem se stal gymnaziální profesor deskriptivy a historik Ferdinand Vaněk. Na rekonstrukci se finančně a organizačně podílely hned tři subjekty – vedle zmíněného spolku i město a děkanství, což pak spolu s chronickým nedostatkem financí vedlo k řadě problémů při komunkaci s architektem i umělci.

Na doporučení stavitele Josefa Hlávky vedl druhou fázi oprav od roku 1898 architekt Josef Fanta. Fanta rekonstrukci pojal jako velmi puristickou regotizaci, která měla kostel vrátit zhruba do stavu, jak byl zobrazen na Willenbergově rytině z roku 1602, včetně nového vysokého krovu pokrytého břidlicí. Z tohotodůvodu nechal přemístit raně barokní portál z roku 1687 na sousední Bílou věž, namísto něj zřídil portál pseudogotický s lomeným obloukem a celému hlavnímu průčelí dal podobu odvozenou z vrcholné gotiky. Ke spolupráci na sochařské výzdobě Fanta přizval svého stálého spolupracovníka Čeňka Vosmíka, jehož bohatá tvorba zejména pro církevní prostředí prodloužila život klasicizujícímu idealismu náboženského umění 19. století.Sochy na průčelí klatovského kostela jsou záměrně pojaty tak, aby evokovaly gotickou plastiku. Nicméně pod vnější formou tradičních ikonografických typů s jejich atributy, postoji, šatem i záhyby draperie zřetelně prosvítá jeho osobní styl štíhlých postav a idealizovaných tváří.

Všechny práce však z Vosmíkovy ruky nepocházejí. Autorem dvou konzol na hlavním portálu s hlavami Adama (s atributem jablka ze stromu poznání) a Evy (s hadem) je tehdy mladý sochař Vilém Glos, který se tak poprvé dostal do styku s Klatovy, v nichž se natrvalo usadil po první světové válce. Obě hlavice s jemně secesním nádechem se zřetelně odlišují od Vosmíkova pojetí.

Autor hesla
?

Pamětní deska Mikoláše Alše v Praze na hotelu Four Seasons
Pamětní deska Mikoláše Alše v Praze na hotelu Four Seasons
Pomník Obětem železné opony v Chebu
Pomník Obětem železné opony v Chebu
Sluneční hodiny
Sluneční hodiny
Pamětní deska Petra Brandla v Praze
Pamětní deska Petra Brandla v Praze
Pomník padlých v první světové válce v Sušici
Pomník padlých v první světové válce v Sušici
Keramická stěna ve vstupním vestibulu masokombinátu v Klatovech
Keramická stěna ve vstupním vestibulu masokombinátu v Klatovech
Památník československo-sovětského přátelství v Plzni
Památník československo-sovětského přátelství v Plzni
Pamětní deska Michaila Ilarionoviče Kutuzova
Pamětní deska Michaila Ilarionoviče Kutuzova
Pomník Friedricha Ludwiga Jahna v Aši
Pomník Friedricha Ludwiga Jahna v Aši
Pramen živé vody sv. Jana Sarkandera
Pramen živé vody sv. Jana Sarkandera
Náhrobek Karla Holana
Náhrobek Karla Holana
Lesní pramen
Lesní pramen
Pamětní deska Otto Gutfreunda v Praze
Pamětní deska Otto Gutfreunda v Praze
Pamětní deska Boženy Němcové s portrétním medailonem v Domažlicích
Pamětní deska Boženy Němcové s portrétním medailonem v Domažlicích
Chemie
Chemie
Pamětní deska Maxe Duffka v Domažlicích
Pamětní deska Maxe Duffka v Domažlicích
Dvojice abstraktních plastik v Městském kulturním středisku v Domažlicích
Dvojice abstraktních plastik v Městském kulturním středisku v Domažlicích
Náhrobek Františka Všetečky na Olšanských hřbitovech v Praze
Náhrobek Františka Všetečky na Olšanských hřbitovech v Praze
Dělící stěny v budově ředitelství HDBS v Sokolově
Dělící stěny v budově ředitelství HDBS v Sokolově
Návrat ze šichty
Návrat ze šichty
Otevřený květ
Otevřený květ
Tři keramické reliéfy a mříž pro rekreační středisko bývalého ONV na Špičáku
Tři keramické reliéfy a mříž pro rekreační středisko bývalého ONV na Špičáku
Otevřená kniha přírody
Otevřená kniha přírody
Pamětní deska keramičky Julie Horové v Čínovsi u Klatov
Pamětní deska keramičky Julie Horové v Čínovsi u Klatov
Dekorativní výzdoba v interiéru dětské části Okresní (dnes Městské) knihovny v Sokolově
Dekorativní výzdoba v interiéru dětské části Okresní (dnes Městské) knihovny v Sokolově
Medailon Viléma Bukovského na Hlávkově mostu v Praze
Medailon Viléma Bukovského na Hlávkově mostu v Praze
Pamětní deska Petra Brandla v Praze
Pamětní deska Petra Brandla v Praze
Sochy atlantů a karyatid v šachtě Glauberova pramene IV
Sochy atlantů a karyatid v šachtě Glauberova pramene IV
Karlovarské motivy
Karlovarské motivy
Elfí hnízdo v houbě
Elfí hnízdo v houbě
Pomník mladých bojovníků proti fašismu v Praze - Smíchově
Pomník mladých bojovníků proti fašismu v Praze - Smíchově
Trojdílný reliéf pro vstupní halu budovy Teplotechny v Domažlicích
Trojdílný reliéf pro vstupní halu budovy Teplotechny v Domažlicích
Pomník obětí I. světové války v Radošově / Reschwitz
Pomník obětí I. světové války v Radošově / Reschwitz
Otevřený květ
Otevřený květ
Rozsévač
Rozsévač
Pomník Johanna Wolfganga Goetheho v Karlových Varech
Pomník Johanna Wolfganga Goetheho v Karlových Varech
Historie, Průmysl a umění
Historie, Průmysl a umění
Chov
Chov
Pomník Mistra Jana Husa v Sušici
Pomník Mistra Jana Husa v Sušici
Dekorativní sochařská výzdoba radnice v Domažlicích
Dekorativní sochařská výzdoba radnice v Domažlicích