Průmysl, Spořivost, Obchod, Živnost
Jindřich Freiwald
Časové údaje
1937
Materál
hornobřízská polévaná kamenina
Umístění
Klatovy, nám. Míru 166 (dnes budova Komerční banky)
Souřadnice
13.294132, 49.395513
Popis
O novostavbě spořitelny, která předtím sídlila ve společné budově s muzeem, se rozhodlo v roce 1932. Musely jí ustoupit dva historické domy na klatovském náměstí. 1935 se začalo se stavbou, v prosinci 1936 byla slavnostně otevřena.
Autorem návrhu byl architekt Jindřich Freiwald se svým spolupracovníkem a společníkem stavebním inženýrem Jaroslavem Böhmem. Tato dvojice se na bankovní budovy specializovala a na českém venkově jich postavila celou řadu, vždy v duchu moderního novoklasicismu, později i pod vlivem funkcionalismu. V regionu to jsou např. budovy spořitelen v Sušici a Přešticích. Oproštěnou geometricky pojatou architekturu takřka vždy doplňovala figurální sochařská výzdoba, kde spolupracovali se sochařem-keramikem Jaroslavem Matějů, jehož práce najdeme jak na zmíněných budovách v Sušici, Přešticích, tak i v Klatovech. Zde však proběhla soutěž, což dokládají i modely zachované ve sbírce klatovského muzea, o níž víme pouze to, že se jí zúčastnil i klatovský sochař Vilém Glos. Nakonec však zakázku realizoval opět Matějů. Sochy byly osazeny v roce 1937. Podle prvního projektu, který odráží model dnes prezentovaný ve stálé expozici klatovského muzea, měla být sochařská výzdoba na průčelí v úrovní prvního patra. Když se architektonický koncept změnil a nároží vysunuté do náměstí dostalo podobu hranolového bloku s pásovým oknem (na modelu bylo zaoblené), přesunuly se sochy na atiku tohoto bloku. Na projektu z počátku roku 1935 je již koncepce soch přesně v té v podobě, která byla nakonec realizována.
Čtveřice soch z hornobřízské polévané kameniny však nevydržela exponované místo, kde byla vystavena nepřízni počasí, a začala brzy degradovat. Už v roce 1960 sepsal plzeňský sochař Jaroslav Votlučka posudek o jejich stavu. Z něho vyplývá, že sochy byly montovány ze dvou dílů na železobetonové jádro. Keramický plášť však začal praskat a oprýskávat. To vyvolávalo další nasávání vody, jejíž následné zmrznutí je dále rozrušovalo. Jedné figuře nakonec odpadla ruka. Votlučka navrhuje urychlené vytvoření kopií z umělého kamene, respektive provedení konzervačních zásahů, které by zamezily ohrožení lidí. Sochy však nakonec byly bez náhrady odstraněny, nejspíš v roce 1960 či 1961.
Motiv s pohledem z atiky na náměstí se sochou Průmyslu se objevil na pohlednici a pak i na obálce knihy Literární Klatovy Františka Buriánka (Plzeň: Krajské nakladatelství 1962), která vyšla v roce, kdy už sochy na atice nejspíš nestály.
Literatura
Krejčová, Magdaléna: Spořitelna v Klatovech. Architekt Jindřich Freiwald. ...aneb každé české městečko má svého Baťu a svého Freiwalda. In: PARS PRO TOTO, 8/2008, s. 16-25.