Veselice
Kodymová (Jelínková) Božena
Jaroslav Paroubek
Časové údaje
1984
Materál
pískovec
Umístění
Domažlice, na prostranství před hotelem Družba (Mánesova ul.)
Souřadnice
12.927579, 49.445181
Popis
Manželská dvojice Ludvík Kodym (*1922) a Božena Kodymová-Jelínková (*1926) patří k početné generaci sochařů, kteří studovali hned po válce - Ludvík Kodym konzervativnější akademii, která se orientovala na výchovu sochařů pro úkoly socialistického realismu, kdežto Božena Kodymová UMPRUM u liberálnějšího Josefa Wagnera. Nehledě na bytostný konzervativismus je jejich dílo i z hlediska řemeslně sochařského jen průměrné bez jakékoliv plastické působivosti. Kodymovi byli specialisty na pomníky V. I. Lenina. Kromě toho pražského v Dejvicích (1972) vytvořili i verze pro Kolín (1971), České Budějovice (1972), Havířov (1976) a Českou Lípu (1987). Druhou polohou jejich sochařské práce byla lyrizující sousoší mladých lidí, aktualizovaná civilními prvky, ať už to jsou oděvy, účesy či gesta. Platí to i pro to domažlické, kde tři postavy v kruhové kompozici mají vyjadřovat blíže neurčenou společenskou aktivitu mladých (viz název Veselice). Dvě první představují muže s kabátem přehozeným přes rameno a dívku držící dole šátek provlečený za tělem; poněkud záhadný je postoj dívky třetí, respektive s ním spojený objekt. Její roztažené ruce se totiž opírají o něco, co připomíná stočenou látku, vycházející z obou boků sukně, ovšem neobíhající vzadu za tělem. Skoro se vtírá kacířská myšlenka, že sochaři se na poslední chvíli zalekli odsekání dvojice podpor roztažených rukou a pouze je přitesali tak, aby připomínaly cosi reálného.
Literatura
§Fišer 2015§§, s. 104-105