V témže roce vzniku reliéfu vytvořil V. Amort i bustu A. P. Trojana. ...
Amort Vilím
7.10.1864 - 5.9.1913
Popis
Sochař, štukatér, návrhář dekorativních prvků užitého charakteru.
Nejvíce děl vytvářel pro Prahu, ale dostal také možnost uplatnit se v Plzni, Berouně, Kolíně, Pardubicích, Poličce, Dvoře Králové, Nymburku, Jiřicích, Přerově, Černošicích, Karlových Varech, Turnově, Klokotech, Valči, Hořovicích a na Želivském klášteře.
Členem několika spolků (Umělecké besedy, Jednoty umělců výtvarných, Spolku výtvarných umělců Mánes).
Vilím Amort se narodil 7. října 1864 v Kunraticích u Prahy manželům Amortovým, hodinářskému tovaryši Janu a Anně, rozené Pokorné. Amortovi se po čase odstěhovali do Mníšku, kde se jim však příliš nedařilo, proto otec poslal čtyřletého Vilíma do Berouna k jeho prarodičům - Magdaleně a Františkovi, který byl malířem pokojů. Po absolvování berounské obecné školy odešel Vilím v roce 1879 do Olomouce ke strýci Aloisovi, štukatérovi, aby se u něho vyučil. Studium si doplňoval ještě ve večerní škole řemeslnické a nedělní škole modelování, kterou řídil Adolf Rabenalt. Po vyučení v roce 1882 strávil krátký čas u kameníka Mělnického jako praktikant, ale kvůli špatné finanční situaci se vydal za rodiči, kteří bydleli v Modřanech. Otec se od nich zanedlouho odstěhoval do Roztok, ale Amort zůstal s matkou a z Modřan dojížděl do Prahy za štukatérskou prací. Stále se chtěl zdokonalovat, proto se zapsal v roce 1884 jako mimořádný žák do odborné zlatnické školy v Praze. Přemýšlel i nad akademií, ale jelikož měl jen pětitřídní školu obecnou, což by k zápisu nestačilo, myšlenku pustil z hlavy. V osmdesátých a devadesátých letech Amort vystřídal řadu dílen, kde byl většinou zaměstnán jen jako řemeslník - štukatér: pracoval například ve vinohradských ateliérech kamenických a modelérských firem, u firmy Antonín Riedl a spol., v dílně Aloise Folkmanna, Josefa Fikara (Figara), Bohuslava Schnircha, Jakuba Ronce, Celdy Kloučka a dalších. Od roku 1896 začal spolupracovat se sochařem Jindřichem Říhou a Josefem Kropáčkem (zvlášť na výzdobě staveb, například Schierův dům), ale kvůli osobním sporům se jejich spolek po třech letech rozpadl.
Dne 9. srpna roku 1887 se Amort oženil s Marií Netrefovou, kterou miloval a měl v ní oporu až do konce života. Po svatbě spolu žili v Modřanech až do roku 1895, kdy se přestěhovali do Prahy, kde často měnili adresy svého bydliště a dílny. Marie přivedla na svět pět dětí, z nichž se jen tři dožily dospělého věku. Významným zlomem v Amortově životě bylo jeho veřejné vystoupení na výstavě v Rudolfinu v roce 1890, které pro něho znamenalo první úspěch. Od té doby se sochařství věnoval více a výsledky své práce zasílal na výstavy. V srpnu 1891 si zapsal do svého deníku o své první objednávce: medailonu z kararského mramoru s tváří muže, kterou považoval za další krůček dopředu. V roce 1893 vyhrál 1. cenu soutěže na pražský pomník Mistra Jana Husa, který dovršil první období jeho profesního růstu, a začala doba, kdy začal být známý. Poté následovala doba dvacetiletého tvoření, vystavování, uplatňování se v různých spolcích, užívání kulturního a rodinného života a výletů. Amort podnikl i několik cest za uměním do zahraničí, ale vždy jen na pár dnů (v srpnu 1892 byl v Drážďanech, v červenci 1893 v Mnichově, v lednu 1903 v Norimberku). Jednou byl v zahraničí i pracovně, a to když na začátku roku 1906 pomáhal v Lipsku svému příteli sochaři J. Mágrovi s jeho zakázkami (fontánou, výzdobou fasád). V květnu 1899 se Amort, převážně z nutnosti zlepšení své ekonomické situace, ucházel o místo učitele modelování na smíchovské průmyslové škole, ale marně.
S Amortem lze spojit i činnost vynálezeckou, která se týkala ‚vložky do topné komory‘, která měla způsobit efektivnější spalování v kamnech. Patent, kterým chtěl dosáhnout slávy a financí, obdržel v listopadu 1912 až po šesti letech vylepšování a zasílání svých výsledků do Vídně. Vilíma Amorta trápily vleklé žaludeční potíže, které se prudce zhoršily na konci roku 1911. Po absolvování léčby v pražském sanatoriu došlo ke krátkodobému zlepšení a on začal věřit, že vše překonal a s chutí se chtěl vrhnout znovu do práce (dokonce po cestě domů se zastavil v ateliéru). Nemoc však nakonec 5. 9. 1913 vyhrála a Amort zemřel ve stáří čtyřiceti devíti let. O dva dny později byl podle své poslední vůle pohřben na Olšanském hřbitově.
Samostatné výstavy
Posmrtná výstava v Rudolfinu - 1913; Středočeské muzeum Roztoky u Prahy - 1967; Výstava korespondence v Radnicích - 1976
Skupinové výstavy
ZA JEHO ŽIVOTA:
U NÁS: v Rudolfinu: 1890, 1892-1907; Zemská jubilejní výstava - 1891; 1898 - Výstava architektury a inženýrství; v Brně - 1902; Topičův salon - 1907; Výstava architektury a dekorativního umění - 1913
V ZAHRANIČÍ: 1899 - Paříž; 1900 - Vídeň, Petrohrad, Moskva; 1902 - Mnichov
POSMRTNÉ: Čeští výtvarníci českému srdci, Praha - 1918; Výstava zakladatelů J.U.V., Praha - 1933; Umění slovanských národů, Praha - 1955; Sochařský náčrt, kresba a drobná plastika, Praha - 1957; Zachráněné dědictví, Praha - 2003; Pohádkové bytosti, Praha - 2006
Téma Mistra Jana Husa bylo Amortovým častým a oblíbeným motivem (napsal dokonce: „moje nejmilejší thema ku ...
Tato plastika se vyvinula ze sousoší Kalvárie (na které pracoval od roku 1898 a to zprvu ...
Na začátku roku 1899 se Vilím Amort zabýval konkurenčními návrhy s motivem Rytíře a Spravedlnosti pro ...
Vilím Amort dostal zakázku (společně s dalšími sochaři) na výzdobu Želivského kláštera ...
Vilím Amort dostal zakázku (společně s dalšími sochaři) na výzdobu Želivského kláštera od Boži Dvořáka, který měl ...
Jednalo se o jeho první práci v Pardubicích, kde získával zakázky díky svému známému, pardubickému architektovi ...
...
Amort se za prací do Pardubic vydal již podruhé (poprvé rok před tím, kdy vytvořil na ...
V roce 1901 nechala pardubická Občanská záložna přestavět nově získaný dům B. Dvořákem, který výzdobou průčelí ...
V červenci 1912 potvrdil Amortovi komitét pro dostavbu chrámu v Pardubicích (kde ...
...
Když v roce 1899 zemřel Luděk Marold, jeden ze zakladatelů Jednoty umělců výtvarných , rozhodl se spolek ...
Náhrobek si u V. Amorta objednal Ladislav Rott. Amort byl s podobou tohoto reliéfu Rottovy madony natolik spokojen, ...
Tento náhrobek byl postaven na náklady Jednoty a slavnostně byl svěcen v červenci 1905. Kamenické práce ...
Model pomníku byl údajně darován reálce v Turnově, zatím se jej však nepodařilo nalézt. ...
Hřbitov byl zrušen v 60. letech 20. století. Tento náhrobek byl jeden z mála, který zde ...
Více informací ohledně náhrobku známe díky Amortovým zápiskům, které prozrazují, že náhrobek objednala v září 1911 ...
Tento náhrobek přišel objednat do Amortovy dílny v červenci 1911 syn Františka Kopidlanského, který mu dodal fotografie ...
Radnice v té době procházela neobarokní přestavbou stavitelem Jelínkem dle návrhu F. ...
Amort v létě 1912 pracoval na zakázce od stavitele Volfa, která se týkala výzdoby průčelí Okresní ...
Amort dodal sochařské práce Záloženskému domu v Přerově (dnes Městský dům), poté co ...
Amort se podílel i na dekorativních pracích pro plzeňské Divadlo J. K. Tyla. I přestože se ...
Amort věnoval velkou pozornost námětu Kalvárie. Nejdříve se soustředil na sochu Ukřižovaného, na které pracoval od ...
Tato plastika se osamostatnila ze souboru Kalvárie, kterým se Amort zabýval již ...
V roce 1896 se Amort zviditelnil dílem Vodník Sázavský, na jehož námět přišel při sezení na ...
V roce 1896 zažil Amort úspěch v soutěži týkající se výzdoby „pro přístavbu měst. muzea v ...